لزوم تدوین استانداردهای کیفیت آمار ورفع تناقضات آماری مراجع رسمی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

۳,۵۰۲ بازديد

لزوم تدوین استانداردهای کیفیت آمار ورفع تناقضات آماری مراجع رسمی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان https://maanews.ir/لزوم-تدوین-استانداردهای-کیفیت-آمار-ور/ Thu, 07 Oct 2021 13:47:25 0000 عمومی https://maanews.ir/لزوم-تدوین-استانداردهای-کیفیت-آمار-ور/ خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – مصطفی طاهری *: در جدیدترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص حساب های ملی بهار 1400 ، تفاوت های قابل توجهی در برخی از اجزای حساب های ملی وجود دارد. برخی از مهمترین تفاوتها به شرح زیر است: تولید ناخالص داخلی با …

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – مصطفی طاهری *: در جدیدترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص حساب های ملی بهار 1400 ، تفاوت های قابل توجهی در برخی از اجزای حساب های ملی وجود دارد. برخی از مهمترین تفاوتها به شرح زیر است:

تولید ناخالص داخلی با قیمت های فعلی اساس بسیاری از بودجه ها است ، به ویژه نسبت مالیات و تولید ناخالص داخلی ، سرعت پول و … یک سوم تولید ناخالص داخلی منتشر شده توسط بانک مرکزی. بدیهی است ، بسته به اینکه کدام موسسه به عنوان مبنای محاسبه روابط ذکر شده مورد استفاده قرار گیرد ، توصیه ها متفاوت خواهد بود.

خالص صادرات کالا و خدمات با قیمت های جاری در بهار 1399 و 1400 داده های منفی برای بانک مرکزی و داده های مثبت قابل توجهی برای مرکز آمار است. در واقع ، مشخص نیست که در بهار سال 1400 تراز تجاری مثبت 318 هزار میلیارد تومان یا منفی 21 هزار میلیارد تومان بوده است!

در حالی که بانک مرکزی از افزایش 30 درصدی واردات با قیمت ثابت در سال 2016 خبر داده بود ، مرکز آمار از کاهش 79 درصدی واردات با قیمت ثابت در سال 1390 در آن مدت خبر داد.

در حالی که بانک مرکزی رشد بخش ساختمان را برای بهار 1400 معادل منفی 12.3 درصد تخمین زده بود ، مرکز آمار رشد ارزش افزوده بخش ساختمان را معادل مثبت 12.9 درصد تخمین زده است. بدیهی است که این تفاوت بزرگ سیاست متفاوتی را برای بخش ساختمان پیشنهاد می کند و در نتیجه منجر به سردرگمی در سیاست می شود.

به دلیل فقدان سیستم ارزیابی کیفیت آمار در کشور ، نمی توان با قاطعیت گفت که کدام یک از آمارهای فوق تصویر دقیق تری از اقتصاد ایران را نشان می دهد.

در این شرایط ، علاوه بر تغییرات در قانون نظام آماری کشور ، بازبینی و اصلاح آمار تولید آمار نیز ضروری است.

وقتی در یک کشور دو سازمان مهم مانند بانک مرکزی و مرکز آمار مسئول تولید و انتشار آمارهایی مانند رشد اقتصادی و سیاست گذاران و مدیران کشور تفاوت قابل توجهی بین آمارهای منتشر شده از سوی دو سازمان مشاهده خواهند کرد. اولین سوالی که مطرح می شود این است که کدام آمار و ارقام سازمانی دقیق و با کیفیت است و چگونه می توان کیفیت آمار این دو سازمان را بررسی کرد. اول ، ما باید تعیین کنیم که کیفیت آمار با کدام خط و با چه معیارهایی باید بررسی شود؟ هیچ چارچوب و استاندارد مشخص و مشخصی برای تولید و انتشار آمار در کشور وجود ندارد.

بنابراین ، برای حل مشکلات فوق در سیستم آماری کشور و جلوگیری از تولید آمارهای متناقض ، نه تنها برای سیاست گذاران کمکی نمی کند ، اما آنها را گیج می کند. برای تدوین و تصویب استانداردهای کیفیت آماری و رفع ناهماهنگی های آماری مقامات رسمی با ایجاد حمایت قانونی قوی و یک فرآیند نظارت منسجم ، باید اقدامات جدی انجام شود.

* نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.