تاریخچه گنبد طلای حرم علی‌ابن‌موسی الرضا(ع)

به روزترین اطلاعات تکنولوژی و رایانه را در این وبگاه جستو کنید.

تاریخچه گنبد طلای حرم علی‌ابن‌موسی الرضا(ع)

۳,۵۰۹ بازديد

تاریخچه گنبد طلای حرم علی‌ابن‌موسی الرضا(ع) https://maanews.ir/تاریخچه-گنبد-طلای-حرم-علی‌ابن‌موسی-ا/ اخبار ما Mon, 21 Jun 2021 18:18:32 0000 عمومی https://maanews.ir/تاریخچه-گنبد-طلای-حرم-علی‌ابن‌موسی-ا/ شاخص ترین نماد و نشانه بیرونی حرم مطهر امام رضا (ع) گنبد طلایی است که همسایگان و مسافران با دیدن این بنای باشکوه سلام و درود بر امام هشتم می آورند. به گزارش اخبار ما ، در یادداشتی از اخبار ما به گفته هادی انصاری: “طبق کتب تاریخ ، اولین گنبد بر فراز حرم مطهر …

شاخص ترین نماد و نشانه بیرونی حرم مطهر امام رضا (ع) گنبد طلایی است که همسایگان و مسافران با دیدن این بنای باشکوه سلام و درود بر امام هشتم می آورند.

به گزارش اخبار ما ، در یادداشتی از اخبار ما به گفته هادی انصاری: “طبق کتب تاریخ ، اولین گنبد بر فراز حرم مطهر امام رضا (ع) به دستور سلطان سانیار سلجوقی (552-511 هجری قمری) و با تعهد وزیرش شرف الدین قمی ساخته شد. در آن زمان گنبد با کاشی تزئین شده بود. گنبد اصلی همان گنبدی است که اکنون از داخل محراب دیده می شود و سطح مقعر و مرطوب آن قابل مشاهده است. بنابراین سقف داخلی حرم حدود هشت قرن پیش قدمت دارد .

در زمان شاه طهماسب صفوی پس از جمع آوری کاشی ها ، گنبدی با کاشی های طلا بر روی گنبد قبلی ساخته شد. همان گنبدی است که امروزه در نمای خارجی دیده می شود. در زمان قیام ازبکها گنبدهای آجری طلایی غارت شد.

در سال 1009 هجری قمری ، هنگامی که شاه عباس صفوی آن روز پایتخت را ترک کرد ، اصفهان با پای پیاده به مشهد ، مدتی در مشهد ماند و دستور داد تا دوباره گنبد مقدس را با آجرهای مسی و تذهیب پوشانده و این کار توسط کمال الدین محمود یزدی انجام شد. . درست شد طبق آنچه بر روی کتیبه گنبد دیده می شود ، این کار در سال 1010 هجری قمری آغاز و در سال 1116 هجری قمری پایان یافت. متن کتیبه گنبد که اثر علیرضا عباسی خوشنویس مشهور ایرانی است و با خط قلم طلا روی زمینه فیروزه ای در خط سوم با قلم طلا حک شده است به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم. در مسیر سلطنت اصفهان به زیارت این بقعه متبرکه با کمک اتومبیل روزه بگیرید و از پاکترین ملک در سنت الف و دهم و مضمون آن در سنت الف و دهم از این گنبد دیدن کنید.

بنابراین ، گنبدی که اکنون دیده می شود ، همان بنای حدوداً چهارصد ساله است.

در سال 1084 هجری قمری ، در زمان شاه سلیمان صفوی ، پس از زلزله ، گنبد مقدس آسیب دید و از طریق آجرهای طلایی آن برداشته شد. وی دستور داد تا گنبد را مرمت کنند و کتیبه ای اضافه کنند که داستان را روایت کند. این کتیبه اکنون به صورت چهار خار در اطراف گنبد مقدس دیده می شود. متن کتیبه به شرح زیر است:

خداوند متعال به کسی که آسمانها را با زینت ستارگان آراسته می کند ، برکت دهد و به محض صعود القباب به دروازه های الداراری ، پاداش این است که سلطان بزرگترین صالحین و خاقان الاخرام ، نجیب ترین آنها نجیب ، پادشاه زمینی ، صالح و نجیب ، نجیب و نجیب. ابن السلطان شاه سلیمان الصفاوی الموسوی بهادرخان این گنبد تاج و تخت را تذهیب کرد و اگر از شکستگی برگردد و دخترش را که طلای او در دست بود هنگام سقوط بر روی او ، آن را با احیا و تحسین احترام بگذارد. پیشانی در قسمت تحتانی پشت. این یک تجدید تازه در سال سامانا و A. کتبه محمدرضا امامی است.

این متن زیبا و ادبی توسط استاد برجسته ، حقوقدان و نویسنده عصر صفوی ، مرحوم آقا حسین خوانساری (م) نوشته شده است که در یک زمان قدرت زیادی در نوشتن متون ادبی داشت.

در سال 1974 ، آجرهای طلایی گنبد ، که با گذشت زمان شفافیت و درخشندگی خود را از دست دادند ، آجرهای طلایی را در دوره رضوی آستانه عبدالعظیم ولیان از جای خود برداشته و یک بار دیگر آجرها را با آب طلایی برداشته اند. و دوباره لایه را به حدود 2 میکرون ضخیم کنید. (لازم به ذکر است که هر میلی متر حاوی هزار میکرون است) و در جای خود نصب می شود. ولیان دستور داد که هر آجر برداشته شده شماره گذاری شود تا پس از استفاده از طلا و پروژه تعمیر آجر ، آنها دقیقاً هر آجر را در محل اصلی خود قرار دهند. کار مرحوم ابراهیم زرگرباشی ، مسئول کارگاه تذهیب گنبد مطهر امیرالمومنین در نجف اشرف ، سال 9 هجری ، که به دستور نادرشاه افشار انجام شده است ، علاوه بر شماره گذاری توسط همه آجرها نیز انجام شده است. چیدمان آجرها و فقط این پیش بینی کمک زیادی به تخمگذار هر آجر می کند.

گفتنی است مساحت گنبد مطهر امام رضا (ع) حدود 2 متر مربع است که از دو قسمت یک درخت و گنبد تشکیل شده است. این گنبد با سیزده هزار و صد آجر طلایی پوشیده و تزئین شده است.

ابعاد گنبد به شرح زیر است:

ارتفاع از کف حرم تا زیر سقف گنبد داخلی 8/18 متر است

ارتفاع از کف حرم تا بالای گنبد طلای بیرونی 31/20 متر است

ارتفاع از اولین تذهیب تا بالای گنبد 40/16 متر است

ارتفاع گردنبند گنبد 50/3 متر است

محیط بیرون 10/42 متر

انتهای پیام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.